Test av Voi elsparkcyklar för uthyrning

Nu har eldrivna kick-bikes kommit till Stockholm genom Voi, vars elskotrar hyrs per minut, hämtas och lämnas var man vill och laddas av den som vill tjäna en hacka. Systemet är tänkt att expanderas till andra städer – lika bra att testa!

  • Antal elskoters: Anges ej 
  • Geografisk placering: Stockholm 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt 
  • Anmälningsavgift: Ingen Kostnad: 10 kr i startavgift, 1.50 kr per minut 
  • Fordon: Eldriven skoter/kickbike 
  • Åldersgräns: Från 18 år 
  • Betalsystem: Kreditkort via app 
  • Läs mer: www.voiscooters.com och i sociala medier med #ridevoi

Elskoterbolag växer snabbt nu, inte minst i USA där Bird är det företag som snabbast nått en värdering på 1 miljarder dollar. Deras affärsidé är att placera ut elektriska sparkcyklar som via en app är tillgängliga var och när som helst. Andra bolag har liknande upplägg och runt hörnet väntar Uber med sitt elcykel- och kanske elskoterupplägg, först i Berlin därefter i andra europeiska storstäder. Samma koncept har svenska Voi, även de med riskkapitalbakgrund.  

Ladda ner, kickstarta

Voi-appen finns gratis på de ställen du brukar hitta appar och laddas ner på en minut. Nästan inga anger problem med själva appen, det har inte jag heller. Alla instruktioner, liksom själva avtalet man skriver under är på engelska. Också webbplatsen är på engelska, med möjlighet att byta till italienska eller spanska – men inte svenska. Att detta är en svensk aktör märks inte alls.

Efter att ha skrivit in mina kreditkortsuppgifter och tryckt normala godkännanden är det bara att komma igång. På en karta visas tydligt var närmaste elskoter står; det är inga fasta platser utan Voi hämtas och lämnas var man vill, så länge den står lagligt. Andra har klagat på att kartan inte stämmer med verkligheten men för mig (med Android) funkar det varje gång. Appen visar också hur laddad skotern är, så att jag inte väljer en med mindre kraft kvar i batteriet än vad jag behöver – det uttrycks dock i procent vilket inte är helt lätt att relatera till räckvidd. När jag kommer fram till elskotern, använder jag min bluetooth och QR-skanner för att öppna cykeln. Detta moment funkar nästan aldrig för mig, men då skriver jag in koden manuellt istället. I motsats till t.ex. OBike och DriveNow så kan man inte reservera skotern och inte heller pausa bokningen; du använder den eller så gör du det inte.

Den som försöker ta en Voi utan att ha betalt får förstås inte igång elmotorn, och det går inte heller att använda den som omotoriserad spark eftersom den snabbt börjar tjuta.

För att starta Voin fäller jag upp stödet, annars går elmotorn inte igång, och sparkar tre gånger manuellt medan jag trycker på gasen med höger tumme. Sen kan jag lugnt stå på ”brädan” och köra utan att sparka mer. Mestadels kör jag full fart, för toppfarten är beskedliga knappt 20 km/h och i uppförsbackar tappar den ytterligare något. Dessutom är den långsammare, ju mindre kraft det är i batteriet. Med vänster tumme kan jag bromsa, men det är en svag motorbroms så vill jag stanna snabbare sätter jag ner foten. 

Ställningen är ovanligt bekväm för en elskoter, med gott om plats för även två stora fötter och ett halkfritt material så att jag inte kasar av. Handtagen är grova och höjden lagom för alla av ungefär medellängd. Hjulen är små och massiva, så att de inte ger väldigt mycket fjädring är inte så förvånande. Det finns en krok vid styret för att hänga en mindre kasse, i övrigt inget. För att öka säkerheten finns det blinkande ljus baktill och på bakre sidan, men de sitter så långt att jag inte tror många uppmärksammar dem. Voi är inte tydliga med vilken elskoter de använder, men det framgår att den är kinesisk, den har litium-jon-batterier och elmotor på 250 W i bakre navet.

Premiumpriser

Startkostnaden är tio kronor, därefter 1.50 kronor i minuten. Alla gånger jag använt Voin har det dock direkt gått tre minuter innan jag börjat, inga stora summor men ändå irriterande. Däremot går det på en sekund att avsluta bokningen. För tio minuter, vilket är vad det tar att åka två kilometer, blir kostnaden därmed 25-30 kronor. 

Det är klart premiumpriser jämfört med andra lånecykelsystem, särskilt som det inte går att välja dygns-, vecko- eller säsongsabonnemang. En enkel resa blir också snabbt dyrare än att åka kollektivt. Det finns ett maxbeloppet per dygn på tusen kronor, men det är mest för att hantera kostnaden om elskotern försvinner, då man själv är ansvarig som användare. 

Var ska den köras?

Voi anger att elskotern klassas som cykel i Sverige, men där är sista ordet inte sagt ännu. Klart är i alla fall att man känner sig minst i vägen på cykelbanan, medan man snabbt – och med rätta – får skäll på trottoaren där man också enligt Voi-avtalet lovat att inte köra. Bland bilarna har man – om detta alltså är en cykel – rätt att vara men känner sig förstås väldigt utsatt. VOI anger att ”din egen försäkring bör täcka” om man orsakar någon skada och anger att ”Any cost in relation to the damage will be covered by your home insurance”. Om det verkligen är så, får framtiden utvisa.

För att alls få använda VOI måste du vara 18 år, väga max 100 kilo och ha ett giltigt kreditkort som du skriver in i appen. Däremot behöver du inte ha någon form av körkort alls. Voi vill att man ska använda hjälm, men reklambilderna är på tjejer med håret fladdrande fritt och själva idén att man plötsligt tar en elskoter gör att jag inte sett särskilt många som faktiskt använder hjälm. I motsats till t.ex. elskotrarna i Paris så erbjuds inga hjälmar i samband med bokningen. VOI godkänner inte att elskotern används på icke-asfalterad väg eller körs genom vatten; det är inte exakt definierat vad det innebär men när vi kör genom vattenpölar så klarar elskotern det utan problem.

Tjäna på att ladda

Hur lång räckvidden är på el beror mycket på hur man kör, inte minst hur mycket backar det är och vad man väger, men normalt handlar det om 4-5 mil. Det betyder att VOI:n behöver laddas relativt ofta, och det görs av frivilliga som genom en särskild Hunter app kan hitta elskotrar med lite el kvar, ta hem dem för laddning över natten, ställa ut dem igen nästa dag och få betalt för arbetet. Hur mycket beror på hur länge skotern stått oladdad, hur lätt den är att hitta och hur sent det är på kvällen, och ska variera mellan 30 och 250 kronor. För ungdomar som vill dryga ut kassan är den dåliga nyheten att man måste vara minst 18 år för att få delta.

Succéstart, trolig spridning – och dipp

I nuläget finns Voi i Stockholm stad och i Solna, men de söker på sin webbplats aktivt efter folk som vill starta upp Voi i andra städer, både i Sverige och utomlands. En fördel för Voi, men kanske inte för samhället som helhet, är att kommunerna har väldigt lite att säga till om när det gäller etableringen – var och en är fri att starta utlåningsbolag och sätta ut cyklar eller elskotrar utan att ens informera kommunerna och det är först om de verkligen är i vägen som kommunen kan agera. Voi anger att de vill ha en aktiv dialog med kommunerna, men är alltså inte skyldiga att ha det.

På tre veckor fick Voi 30 000 användare i Stockholm som totalt gjort över 35 000 resor. Hittills står elskotrarna relativt fint parkerade, särskilt på morgonen då det är uppenbart att någon varit ute och ställt upp dem på väl synliga platser, inte minst på Södermalm i Stockholm. Än så länge är också Voi-skotrarna i gott skick, i motsats till det senaste lånecykelmärket vars cyklar är väsentligt billigare att låna men står slängda lite varstans och direkt har börjat rosta och gå sönder. Jag är ändå osäker på om detta verkligen kommer att slå och förutspår i vart fall lägre priser när väl nyhetens behag lagt sig.

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, oktober 2018

Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem